Etykiety

środa, 7 stycznia 2015

Podsumowanie 2014: Wrzesień 1939

Wśród artykułów podsumowujących poprzedni rok nie mogło zabraknąć modeli polskiego producenta, firmy First to Fight. Seria Wrzesień 1939 obfituje w rozmaite modele, a ostatnio nawet dołączyła do nich poprawnie wykonana piechota w popularnej i lubianej przeze mnie skali.

Większość modeli poza piechotą polską prezentowałem na łamach swojego bloga. Ze względu, że ostatnio mam mniej czasu ( w końcu zacząłem pracować w systemie 3 zmianowym), ograniczę się wyłącznie do prezentacji modeli pojazdów. Oczywiście pomalowaną piechotę też pokażę, ale będzie to pewnie gdzieś w okolicach marca-kwietnia i będzie to wyłącznie piechota niemiecka. Inboxy nie kupionych przeze mnie modeli pojawiają się na innych blogach i będę do nich odsyłał na swoim profilu Facebookowym.

Jak kształtowała się seria w tym roku?

Styczeń

W styczniu pojawiły sie dwa modele: SdKfz 265 oraz TK-3.

 

Oba to przyjemne i łatwe w montażu szkraby. Należy jednak uważać na drobne elementy, jak w większości modeli tego producenta - uzbrojenie, reflektory i narzędzia. Są świetną bazą do fajnych i klimatycznych dioram z epoki.

Luty

Następne w kolejce były Samochód rozpoznawczy Kfz 13  oraz ... nic, bo spowolniono cykl wydawniczy na 3 tygodnie, aczkolwiek wraz z tradycją różnie to bywało, lecz średnio co 3-4 tygodnie dostawaliśmy nowy model.


Ten pojazd podoba mi się prawie najbardziej z całej serii, świetnie wykonany, z ciekawymi detalami, dla fanów podobnych wozów pozycja obowiązkowa.

Marzec

W marcu znów producent uraczył nas jednym modelem, ale za to jakim! Znany już z produkcji innego rodzimego wytwórcy, ale bardzo wdzięczny WZ.34.  Posiada również fajny wygląd i jak na tą skalę i przeznaczenie ładnie zdetalizowany. Świetnie będzie nadawał się do większego oddziału wozów pancernych.


Kwiecień

Powrót do znanych pancerów z Panzer 1B i znów Wuzetka Wóz opancerzony WZ.34 II
I tutaj rozczarowanie połowiczne - WZ34 I i II różnią się detalami i wydawanie ich oddzielnie jest zrozumiałe tylko ze względu na inny kadłub, choć to odgrzewany kotlet. Mimo wszystko na potrzeby wargamingu i tak pojazdy kupuje się oddzielnie i tworzy z nich oddział. W każdym razie oba modele trzymają poziom swoich poprzedników.


Maj

W maju znów Panzer tym razem w nowszej wersji: Panzer II Ausf. C 
Muszę przyznać, że czym większe pojazdy tego producenta tym większa dokładność i dbałość o szczegóły. Ciekaw jestem czy firma First to Fight będzie w przyszłości wydawać również inne serie albo oddzielne pełnoprawne modele sygnowane własnym logo. Pewnie wielu modelarzy by sie nie pogniewało :)


Czerwiec

I już mamy połowę roku! Co tym razem? Kolejna perełka polskiej motoryzacji czyli Fiat 621  oraz niemiecki Panzer II Ausf. D.





Szczególnie ten pierwszy jest świetnie wykonany, choć ja popełniłem kilka błędów przy jego montażu, to jest świetny do przeróbek na inne wehikuły. 


Lipiec

No to mamy wakacje! Dzieci i młodzież się cieszy, studenci odpoczywają przed kampania wrześniową, a co oferuje FtF? Legendarnego już FT-17.
Chyba nikomu nie trzeba przedstawiać legendy pierwszej wojny, która służyła w polskiej ekipie pancerniaków Września. Ostatnio jeden z egzemplarzy został nawet odnowiony i mogliśmy go widzieć min. na Dniu Niepodległości, biorącego udział w defiladzie. W wersji z lipca mamy ośmiokątną wierzę, dla której ja postawiłem na kamuflaż dla okrągłej. Niedopatrzenie, ale efekt końcowy mi sie podobał. 


Sierpień

W Sierpniu zaprezentowano ponownie TKS , którego nie kupiłem, bo dla mnie kupowanie osobnego modelu z różniącą się jedną częścią jest pozbawione sensu - owy karabin powinien znajdować się w zestawie z poprzednim modelem tej samej nazwy. Z punktu widzenia modelarza czy wargamingowca i tak nie ma to znaczenia, ale jakiś taki niesmak pozostał. Poza karaluchem pojawił się świetny Panzer 3 - kolejna z perełek tego producenta. Polecam. Panzer III Ausf. E


 Wrzesień

W miesiącu tak ważnym dla serii... nie pojawił się żaden model. To tylko strata dla producenta, można było to świetnie wykorzystać z punktu widzenia marketingowego, aczkolwiek może w tym roku się to uda?

Październik

Ten miesiąc przyniósł długo oczekiwane nadejście piechoty w niemieckiej odsłonie, którą ja porównałem z wyrobem Airfixa tutaj Starcie: First to Fight vs Airfix 
Co można o niej powiedzieć? Jak na pierwszy wybór, staroć z lat 70 wypada lepiej i liczniej, aczkolwiek doszły mnie sygnały, że już kolejne wypusty w tym piechota polska jest już dużo lepsza, choć nie miałem okazji sie z nią zetknąć. Poza tym wydano ponownie odgrzewango kotleta Fiata, dodając mu karabin przeciwlotniczy. Oczywiście zestawu nie zakupiłem z wiadomych przczyn. 


Listopad i Grudzień

W tych miesiącach pojawiło się uzupełnienie dla piechoty niemieckiej o dowództwo oraz piechota polska, która jest już lepszej jakości i w odpowiedzi na narzekania fanów pakowana jest już w woreczki strunowe co eliminuje uciążliwą obróbkę w okolicach głowy. Za to duży plus dla producenta, takich zestawów brakowało na rynku figurkowo-modelarskim i świetnie wbito się w tą niszę.

Przyszłość?

Co zapowiedziano następne? Broń ciężką dla niemieckiej piechoty, a dalej pewnie coś dla polskiej piechoty. Jeśli częstotliwość wydawanych modeli zostanie niezmieniona to jakieś pojazdy zobaczymy w okolicy marca. Mam jednak nadzieję, że producent nie zmniejszy tempa, modele będą sprzedawać się dobrze, a wargamingowcy zobaczą w końcu zasady i będą mogli je wypróbować na własnej skórze. Zapowiedziano, że całość będzie oparta na rozkazach i kartach dowódczych. Pożyjemy zobaczymy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz