Etykiety

poniedziałek, 3 lutego 2014

Rosyjskie Lotnictwo eksportowe


Zainteresowany tym, cóż Ci Rosjanie sprzedają za granicę przeczytałem o samolotach. Postanowiłem przedstawić Wam trzy konstrukcje.

1. Su-30
 

Samolot ten został zaprojektowany na początku lat 90 na bazie płatowca szkolno-bojowego samolotu Su-27UB. Co ciekawe Produkcja tej maszyny od początku była nastawiona typowo na sprzedaż za granicę ze względu na upadek Związku Radzieckiego i braku funduszu na nowe samoloty. Dlatego skupiano się głównie na wersji eksportowej. Pierwsze prototypy z lat 90 były samolotami dowódczymi, które mogły kontaktować się z czterema innymi maszynami w powietrzu. 

Pierwszym krajem, który zakupił jednostki SU-30 były Indie, które zakupiły SU-30MKI

 
Pierwotnie różniły się od podstawowej wersji tylko tym, że posiadały sondy, służące tankowaniu w powietrzu. Później były modernizowane innymi systemami pochodzącymi z importu. 

Ponadto innymi krajami, które były importerami to Malezja i Algieria, kolejnymi Chiny, Indonezja, Wietnam, Wenezuela ( wersja SU-30MKK)

2. Su-35


Co ciekawe powstał jeszcze przed Su-30, co powinno być sprzeczne z oznaczeniem obu latadeł. To za sprawą tego, że również on jest wersją rozwojową Su-27, powstawały równolegle z 30. Pierwszy oblot odbył się w 1988 roku. Niestety ze względów finansowych projekt porzucono, aby już w nowocześniejszej i zmodernizowanej formie powrócić do niego dopiero po prawie 20 latach.  Pierwszy prototyp zbudowany w roku 2007 oblatano rok później, natomiast do seryjnej produkcji trafił w 2010 roku. 



Jeśli chodzi o konstrukcję to posiadała ona większe skrzydła, usterzenie i wloty powietrza. Pozwoliło to wydłużyć żywotność maszyny i okresy pomiędzy kolejnymi przeglądami technicznymi. Nowe silniki spowodowały wzrost mocy o 16%. W porównaniu do SU-30, który jest uzbrojony wyłącznie w działko 30mm, SU-35 uzbrojony jest dodatkowo w bomby i rakiety. 

3. Jak-130


Jest to samolot szkolno-treningowy, którego pierwszy oblot odbył się 1996 roku. Publicznie pokazany został dopiero w 2006 roku. Jak widać Rosjanie bardzo chcieli go ukryć przed publicznością przez dekadę. 

Jego opracowywanie było spowodowane starzeniem się Aero L-39 Albatros, którego zdjęcie zamieszczam poniżej:


Jak-130 powstał równocześnie we współudziale z Włochami, którzy w tym samym czasie stworzyli swój samolot Aermacchi M-346 Master, o którym już pisałem na moim blogu. 

Pierwszy seryjny Jak-130 został oblatany w 2009 roku. Jeśli chodzi o uzbrojenie to nie udało mi się znaleźć żadnych informacji, lecz podejrzewam, że również jest uzbrojony w rakiety i bomby, o czym świadczą zdjęcia z internetu. 


Samolot ten był eksportowany do Algierii, miał być również dostarczony do Syrii, ale ze względu na embargo wojskowe dostawy zostały wstrzymane. Obecnie trwa produkcja czterech samolotów zamówionych przez Białoruś. 

Jak widać wszystkie samoloty mają nowoczesną sylwetkę i są szeroko sprzedawane za granicą - nie dziwi fakt, że Rosja bogaci się na nich bardzo mocno.

Mam w planach opisanie na moim blogu historii lotnictwa - od dwupłatowców, aż po współczesne konstrukcje lotnicze, co Wy na to moi czytelnicy? Bylibyście zainteresowani taką serią artykułów?

 źródła:
 http://www.defence24.pl/news_rosyjski-eksport-uzbrojenia-w-2013-roku-na-poziomie-132-mld-dolarow
 http://pl.wikipedia.org/wiki/Su-30
 http://pl.wikipedia.org/wiki/Su-35
 http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-130
 http://pl.wikipedia.org/wiki/Aero_L-39_Albatros
 zdjęcia z Google Grafika

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz