Etykiety

poniedziałek, 29 czerwca 2015

Westland Lynx - rys historyczny


 Heli powoli powstaje ( tym razem udało mi się ogarnąć płozy! :D ), tymczasem zapraszam na rys historyczny :)




Śmigłowiec Westland Lynx (Obecnie firma nazywa się Augusta Westland), został zaprojektowany dla armii Brytyjskiej, początkowo w czterech wersjach: armijny, morski, dwu-siedzeniowy oraz cywilny.  Ostatecznie wykonano tylko dwie wersje - wojskową i morską. Pomimo tego, że został zaprojektowany w latach 60 wciąż używany jest w aktywnej służbie.


Zaczęło się od wersji 13 ( jakoby kontynuacji procesu opracowania nowej platformy, która miała 12 poprzedników). W zamyśle twórców Lynx miał konkurować z Cobrą jako helikopter bojowy. Pierwszy lot w procesie produkcyjnym odbył się 21 marca 1971 roku. 


Śmigłowiec świetnie prezentował się jako platforma dla lotnictwa morskiego oferując lepsze możliwości, niż początkowo proponowano w wersji bojowej. Dzięki dobrej aerodynamice i konstrukcji skrzydeł i wirnika otrzymano nowe rekordy świata w prędkości: 321 km/h aby później podbić ten wynik do ponad 400 w 86` roku, dzięki nowym łopatom śmigła.


Zaproponowano ostatecznie dwie wersje: lądową i morską. W armii brytyjskiej występował pod nazwą AH.Mk1 i wykonywał przeróżne zadania. Produkowano go również w wersji Mk7 jako zmodernizowaną wersję Mk5 dla Army Air Corps oraz dla Fleet Air Arm. Zamówiono 100 sztuk pierwotnej wersji Mk1. Natomiast wersja Mk 9 Battlefield Lynx była sprzedawana w Wielkiej Brytanii jako Super Lynx i posiadała chowane podwozie kołowe.


Wariant morski oznaczony jako Mk2 HAS (Helikopter Anti-Submarine,), przeznaczony do niszczenia łodzi podwodnych. Swój pierwszy lot miał w lutym 1976 roku. Później również tą wersję modernizowano do nowszych oznaczeń podobnie jak śmigłowiec lądowy.


Lynx był doskonałym produktem na rynek eksportowy. Sprzedawano go do bardzo wielu państw w tym do Francji, Niemiec, Danii, Holandii, Malezji, Norwegii, Omanu, Pakistanu. Natomiast pierwszym odbiorcą zagranicznym wersji Super Lynx była Brazylia.

W 1984 roku przedstawiono wersję Lynx 3, jednak rozpoczęcie produkcji helikopterów Eurocopter Tiger anulowało ten projekt. Jednak nadal produkowano wersję Mk.9 jako zmodernizowaną konstrukcję pochodzącą od siódemki.

Zaproponowano również Westland WG 30 dla przewozu cywilnego i VIP, który był oparty na wojskowej wersji Lynxa. Wyprodukowano 40 sztuk, lecz zła polityka finansowa skazała ten model na porażkę i bankructwo firmy, która zmieniła nazwę na Augusta Westland. Pierwszy oblot - kwiecień 1979 roku.


Możliwe uzbrojenie:
2 torpedy: Mk 44, Mk 46, A244S, Stingray
2 bomby głębinowe Mk 11
4 rakiety przeciw-okrętowe w wersji lądowej
działka 20mm oraz dwie wyrzutnie 70mm
8 pocisków przeciwpancernych, kierowanych TOW


Ryś to ciekawa konstrukcja, która bardzo dobrze sprawdziła się na nowoczesnym polu walki, w warunkach ogólnego użytkowania oraz np. w misjach pomocy humanitarnej. Ostatecznie została wyparta przez konstrukcje bardziej nowoczesne, jednak nadal można świetnie odwzorować go jako model redukcyjny.

2 komentarze:

  1. Chcemy warsztat! Chcemy warsztat!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj jeszcze trochę. Niedługo zdjęcia na fb będą :)

      Usuń