Etykiety

środa, 25 marca 2015

Gloster Javelin - rys historyczny


Przy okazji budowy Javelina postanowiłem zgodnie ze swoim zwyczajem opisać jego historię. Niestety jest to mało znany samolot, nawet polska Wikipedia ma na ten temat ledwo kilka zdań do powiedzenia. Dlatego posiłkując się źródłami ze stron zagranicznych przybliżę krótko kilka faktów na jego temat.


Samolot tego typu został zamówiony w odpowiedzi brytyjskiego lotnictwa na nowo powstające samoloty bombowe. Miał to być przeciwnik szybki i potrafiący działać o każdej porze dnia i nocy, niezależnie od warunków pogodowych. Na równi z nim powstawał samolot Sea Vixen. 


Mimo silnej konkurencji, pierwszy prototyp został oblatany w listopadzie roku 1951, w wariancie FAW.1. Podczas kilkuletnich testów myśliwiec wykazywał sporo problemów w sterowności i stabilności. Dwa lata później wytworzono drugi prototyp, w którym wprowadzono szereg zmian w tym łukowate skrzydło i ulepszoną powierzchnię skrzydeł.  W Marcu 53 roku trzeci prototyp został już wyposażony po raz pierwszy w broń i radar.


Rok 1954 przyniósł ze sobą nowe poprawki i powstanie dwóch kolejnych prototypów. Piąty z kolei w marcu tamtego roku osiągnął prędkość przejścia przez barierę dźwięku nad Londynem, co spotkało się z falą krytyki. Mimo paliwożerności i pewnych problemów postanowiono część maszyn wczesnych wersji wprowadzić do służby. Kolejne prototypy były zmieniane pod względem szerokości tyłu kadłuba, czy układu skrzydeł.


Przed rokiem 1960 w końcu wystrzelono rakiety firestreak i zestrzelono drona Meteor.W 9, ostatnim prototypie wprowadzono sondę do tankowania.


Mimo swoich niedoskonałości był uznawany za przeciwnika dla sowieckich bombowców. Jednak przez swoje ograniczenia konstrukcyjne Javelin był bombowcem średniego zasięgu. Co gorsze Sea Vixen przewyższał go parametrami.


Wraz z nastaniem ery coraz doskonalszych myśliwców, samolot ten został zastąpiony przez English Electric Lightning -> jego następca wyparł go z baz w Wielkiej Brytani i Niemczech gdzie Javelin był używany do roku 1965. Natomiast w roku 1964 odnotowano jego zwycięstwo podczas Kryzysu Malezyjskiego, kiedy indonezyjski C-130 rozbił się próbując ominąć angielski odrzutowiec.


 Dane techniczne:

 Gloster Javelin FAW.Mk 1
Kraj pochodzenia: Wielka Brytania
Wprowadzenie do służby: 1956
Ilość wyprodukowanych sztuk: 435
Załoga: 2
Długość: 17.15 m
Szerokość:15.85 m
Wysokość: 4.88 m
Waga (pusty): 10,886 kg
Waga (z obciążeniem): 14,324 kg
Silniki: 2 x Armstrong Siddeley Sapphire ASSa.6 turbojet engines
Prędkość maksymalna: 1,141 km/h
Maksymalny zasięg: 1,530 km
Szybkość wznoszenia: 1,648 m/min
Uzbrojenie
2 x działko 30mm
Późniejsze odmiany zostały uzbrojone w 4 rakiety Firestreak


źródła:
 http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/javelin/history.php
 http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=311

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz